Poskytnutý rozhovor

1. září 2010 v 6:00 | Šárka Chlupová |  Ze života
Foto:Šárka Chlupová

Když jsem šla nedávno do blízkého supermarketu shánět jakousi nezbytnost, za turniketem jsem narazila na svého kamaráda, který mě rychle nasměroval ke správnému regálu; jindy jsme zde zase pro kamarádku vybírali mikrovlnku nebo se k nám takto z první ruky dostaly žhavé informace o novém druhu celozrnného chleba; Karel Rakušan je amatérský fotograf, který začínal ve vlastním fotoateliéru; dobrodruh, který je schopen se v přízemních mrazících koupat kdesi na horách v bystrém potůčku; stejně běžně na něj narazíte i při nakupování. Jeho žena pracuje v internetové poradně a doma má vždy čerstvé rohlíky a vždy nějaké to nealko pivko.

Kájo, kde a jak dlouho pracuješ?
V současné době pracuji zde v hypermarketu, kde mám už za dobu 8 let asi pátou pozici. V obchodní sféře pracuji již od svých 19 - ti let, což letos bude také 19 let.

Co přesně obnáší tvé pracovní místo?
V současné době se starám o oddělení nápojů, které obsahuje jak alkoholické tak nealkoholické nápoje od džusů přes minerálky, tvrdý alkohol až po piva. Celkově to čítá nějakou tu tisícovku položek. Mimo to Hypermarkety fungují na zkušenosti pomyslného "univerzálního vojáka". Pomoc na pokladnách, roznos propagačních materiálů po regálech, třídění obalových materiálů (přepravek a vratných obalů). Nemůže mě zaskočit ani dotaz od zákazníka na oddělení Domácích potřeb či elektra nebo zeleniny.

Dostáváš se do kontaktu se zákazníky?
Deno-denně. Mnohdy se stává a není to nic neobvyklého, že téhož zákazníka (než si nakoupí) potkám na více odděleních a nakonec si ho i odbavím na pokladní zóně.

Jak se dnes dostává zboží ke spotřebiteli?
V současné době je velkým fenoménem hypermarketový systém. To znamená, že velké společnosti nakupují ve velkém množství a centrálním způsobem jej pak rozváží na své pobočky (baráky - hypermarkety). Zákazník bohužel ani netuší, kolika rukama zboží prošlo, a proto by měl být maximálně obezřetný. Mnohé zboží není na tolik kvalitní, jak se může zdát v porovnání s konečnou cenou výrobku. Zboží je skladováno ve velkoobchodních skladech a záleží na možnostech společnosti, jak rychle se dostane ke konečnému spotřebiteli.

Ovlivnilo nějak tvoje zaměstnání tvé vlastní nakupování?
Zásadně. Vím, jakou cestou prochází zboží, které je v obchodě nabízeno. Asi bych v hypermarketu neváhal koupit nějaké maličkosti, jako jsou rohlíky, mouka, cukr, nebo potraviny, které jsou s čerstvou záruční dobou napsanou přímo od výrobce jako např. jogurty či přípravky na pečení. Ale váhal bych s nákupem dražších věcí, jako je elektronika či nábytek, který mnohdy je dodáván ve stavu, který je uzpůsoben ceně odpovídající konzumnímu smýšlení dnešní doby. V hypermarketu nakupuji sporadicky.

Na živo a bez servítek
Jak by měl dnešní člověk nakupovat, aby ušetřil a koupil kvalitně?
Na co by si měli zákazníci v obchodech dávat pozor?
Měl by si především dávat pozor a to bych rád zdůraznil na kvalitu výrobku a na to co kupuje. Měli by si dávat pozor na záruční dobu výrobku. Pokud si zákazník vybírá z aktuálního letáku nějakého obchodního řetězce měl by si dát pozor na platnost letáku, od kdy do kdy platí a poté by si měl dát pozor na onu větu, která mnohdy cíleně je psána tím nejmenším písmem, která zní: "Uvedené zboží je do pouze do vyprodání zásob", ale nikdo vám nezaručí, jestli ta zásoba je jeden kus nebo 100 kusů. Mnohý lidí jdou bezhlavě za cenou výrobku a na ostatní nehledí. Rád bych zde uvedl jedno přísloví, které se mi občas osvědčí, že "Nejsem tak bohatý, abych kupoval levné věci". Na druhou stranu se mi zřídka poštěstí, že jdu si koupit něco ve slevě za pár korun, protože jsem smířen s tím, že kupuji věc, kterou potřebuji jednou či 2x ročně a mám ji už déle než 6 let a stále slouží. Žijeme v tržním hospodářství a to slovo tržní znamená někoho trhnout, okrást, vytáhnout z něj co nejvíce peněz za co nejlacinější kvalitu, kterou nakoupili.

Co pro tebe znamená "dobrý nákup"?
Rozhodně to pro mě neznamená nákup, po kterém mi v peněžence zůstane spousta peněz, a tašky budu mít k prasknutí. Dávám si pozor spíše na kvalitu výrobku i za cenu toho, že si připlatím. Dobrý nákup, je, například, když se v loňském roce rozhodla naše známá koupit si nový mobilní telefon, protože ji ten starý Nokia 3110 (12 let stará) prostě dosloužila. Při dobrém nákupu zvažuji co po tom či onom výrobku chci, a co je pro mě za funkce na tom či onom potřebou nebo zbytečností mého pouhého rozmaru.

Foto a text Šárka Chlupová redakce, Rodinný život
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Larushka MitsuQO Larushka MitsuQO | E-mail | Web | 1. září 2010 v 15:05 | Reagovat

Ahoj na mojom blogu rozbieham súťaž o najlepší blog 2010, ak sa chceš prihlásiť, tak tu: http://larushka.blog.cz/1009/sonb-prihlas-sa#pridat-komentar
Viac info nájdeš na odkliku. Prepáč za reklamu. =)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
  • Narodili jsme se jako originál,
  • tak se prosím nechovejme jako kopie,

  • Život je pro nás tím nejcennějším darem,
  • tak ho neberme jako samozřejmost.